Specificaties en prijzen

De NIO ET7 wordt geleverd in slechts één configuratie met elektrische motor, waarbij de batterij het enige is dat kan worden aangepast (aanvankelijk 75kWh/100kWh en een 150kWh batterij die midden 2023 wordt uitgebracht).

Het is het eerste model van NIO dat gebruik maakt van het tweede generatie high-efficiency elektrische aandrijvingsplatform. Dit elektrische systeem met dubbele motor bestaat uit een permanente magneet-synchrone motor van 180 kW vooraan en een asynchrone inductiemotor van 300 kW achteraan, wat een piekvermogen van 480 kW en een koppel van 850 Nm oplevert. Dit geeft de ET7 een geweldige 0-100 km/u tijd van slechts 3,9 seconden, vergelijkbaar met een Aston-Martin DB11 V12 Twin Turbo. In de EV-wereld is hij echter niet zo snel als de Model 3 Performance (3,3 seconden) of de Model S Plaid, die dichter bij zijn formaat ligt, maar er zijn niet veel EV’s die de S Plaid qua acceleratie kunnen evenaren.

De prijzen voor de NIO ET7 beginnen bij €84.900 voor het basismodel met een 75kWh batterij, het Premier Edition model begint bij €93.900 en wordt standaard geleverd met een 100kWh batterij.

NIO biedt ook BaaS (Battery as a Service) aan, waarbij u de auto zonder batterij kunt kopen en de prijs van de auto met een aanzienlijk bedrag kunt verlagen, deze start dan voor de 75kWh batterij aan € 72.900 alsook de zelfde prijs  voor de 100kWh batterij. Autobezitters huren dan een batterij voor een maandelijks bedrag; 75kWh – € 169,00 en de 100kWh – € 289,00.

NIO Battery SWAP station

NIO’s Battery SWAP Station 3.0 kan tot 21 batterijpakketten opslaan en het verwisselen van batterijen versnellen tot minder dan vijf minuten en de servicekosten per verwisseling verlagen.

Tesla’s Supercharger stelt EV-gebruikers in staat om voertuigen in 15 minuten op te laden tot een bereik van 322 km.

Dankzij het verwisselen van accu’s kunnen bestuurders lege accu’s snel vervangen door volledig opgeladen accu’s, in plaats van het voertuig aan te sluiten op een supercharger. Het verwisselen van accu’s kan de druk op het elektriciteitsnet tijdens piekuren helpen verlichten, maar industrieanalisten en leidinggevenden verwachten dat het alleen haalbaar wordt als accu’s meer gestandaardiseerd worden.

NIO is een van de weinige EV-fabrikanten die inzetten op het verwisselen van batterijen als een belangrijke energieoptie voor elektrische auto’s. Rivaal Tesla heeft het verwisselen van batterijen afgewezen. Concurrent Tesla heeft het verwisselen van batterijen afgedaan als “vol problemen en niet geschikt voor grootschalig gebruik”.

NIO, dat zich ten doel heeft gesteld om tegen het einde van het jaar wereldwijd 2.300 accuwisselstations te hebben, had er op 23 maart 1.323 in bedrijf. Het is de bedoeling dat dit jaar 900 van de nieuwste centrales operationeel zijn.

Bijna 60% van de stroom die in februari voor NIO-auto’s werd opgeladen, was via batterijruil, terwijl nog eens 23% afkomstig was van thuisladers.

Minder dan 10% van de NIO-gebruikers maakte gebruik van openbare laders.

Exterieur

De Nio ET7 is 5.101 mm lang, 1.987 mm breed en 1.509 mm hoog met een wielbasis van 3.060 mm – hij is groter en ruimer dan de Tesla Model S en slechts 126 mm korter dan de Mercedes EQS.

De ET7 heeft zijn eigen unieke ontwerp en ziet er zeker indrukwekkend uit. Aan de voorkant heb je de dual-beam LED-koplampen met wat NIO noemt “Double-Dash” dagrijverlichting. Dit ontwerp wordt ook aan de achterkant gebruikt met “3D heartbeat” achterlichten over de hele breedte. Hoewel we het “3D” gedeelte niet echt konden zien, zien de lichten er goed uit op de auto.

Het silhouet van de ET7 is zeer gestroomlijnd en aerodynamisch en NIO heeft hard gewerkt om de luchtweerstandscoëfficiënt terug te brengen tot 0,208, wat zeer laag is en verrassend gezien het feit dat boven de voorruit zich bevindt wat de autofabrikant de “Watchtower” noemt. Daar zit in het midden de LiDAR met hoge resolutie en 8MP camera’s aan weerszijden, die allemaal behoorlijk uitsteken.

De ET7 heeft soft-close deuren met frameloze ramen met dubbele beglazing die hem een verfijnde, maar sportieve uitstraling geven. De onzichtbare deurgrepen komen tevoorschijn wanneer u de auto nadert, en wanneer u uw handen erop laat rusten springt de deur automatisch een stukje open dankzij aanraaksensoren achter in de handgreep. Wanneer u zit, sluit de deur met een zachte trek en wanneer u de auto wilt verlaten, drukt u gewoon op de knop aan de zijkant van de deur en hij gaat voor u open.

Interieur

NIO heeft een verhaal geponeerd over een “tweede woonkamer” in uw auto. Wij hadden het gevoel dat het bijna zijn doel had bereikt om iets te creëren dat net zo comfortabel kan zijn als je eigen woonkamer. Het interieur van de ET7 is ruim, verfijnd en modern, waarbij de zwevende displays, het tweekleurige stuurwiel en de onzichtbare ventilatieopeningen de auto een futuristische uitstraling geven.

De afmetingen maken de ET7 zeer ruim en met een wielbasis van 3.060 mm zijn de achterzetels zeker comfortabel, met veel beenruimte. De breedte van deze auto zorgt er ook voor dat de achterbank zonder problemen plaats biedt aan 3 volwassenen, wij vonden dat de stoelen een grote diepte hadden en onze bovenbenen goed steunden.

De met leder beklede stoelen waren zacht en toch stevig, en het voelde niet alsof we erin wegzakten. Een geweldige bonus is dat alle voor- en achterstoelen standaard zijn voorzien van verwarming, luchtkoeling en massagefuncties! Iets waar je blauw betaald als je een auto van een ander merk koopt.

De bagageruimte is groot en biedt plaats aan alles wat een gezin nodig heeft, maar de opening is niet zo groot en de achterbank kan niet worden neergeklapt, waardoor grote voorwerpen niet kunnen worden vervoerd.

Technologie en entertainment

Nu de technologische kant van de cabine, die ook zeer geavanceerd is. NIO staat bekend om NOMI, een kleine robotachtige digitale assistent die interactie heeft met iedereen in de auto. NOMI heeft een upgrade gekregen met een speciale NPU-chip en 4 microfoonarrays en daardoor heeft NOMI een veel betere stemherkenning en ook nauwkeurigere geluidslokalisatie.

De ET7 wordt geleverd met de 2e generatie digitale cockpit en heeft een 12,8-inch AMOLED centraal infotainmentscherm en een 10,2-inch HDR digitaal instrumentenpaneel. Het zwevende centrale scherm heeft een slank randontwerp met randen van slechts 5,5 mm en heeft een resolutie van 1.728×1.888. Het scherm ziet er zeer scherp uit en heeft zeer indrukwekkende kleuren met details in vergelijking met veel andere infotainmentsystemen. Het is ook zeer snel en responsief met vrijwel geen vertraging. Er werd ons verteld dat het zwevende ontwerp eenvoudige fysieke upgrades van het infotainment mogelijk maakt, wat een goede zaak is.

Het geluid van de ET7 is ook niet mals met standaard een 7.1.4 geluidssysteem, 23 luidsprekers, 1000W vermogen en Dolby Atmos – luisteren naar muziek van alle genres is een traktatie voor je oren.

Omdat we een pre-release model testten, had de software wel wat bugs en dat deed ons beseffen hoe belangrijk fysieke knoppen zijn.  Het personeel van NIO verzekerde ons dat deze problemen zullen worden opgelost in de software die wordt vrijgegeven wanneer de ET7 wordt geleverd.