Sneller een elektrische wagen leveren dan de traditionele dealers in ons land. Dat is de ambitie van Gino Heireman (32). Hij richtte daarvoor EVshop op en vestigde zich in de nieuwe KMO-zone aan de Mechelsesteenweg in Dendermonde. En zorgt ook voor een primeur: “We zijn de eerste in België die een batterij-certificaat kunnen meegeven bij aankoop van een tweedehands elektrische wagen”, klinkt het

Het elektrische avontuur begon voor Gino Heireman uit Appels, zelf al zeven jaar overtuigd aanhanger van elektrisch rijden, als installateur van laadpalen voor elektrische wagens. Daarvoor richtte hij Stroohm Services op. “Die activiteit maakte voor mij twee knelpunten in het wereldje van elektrisch rijden duidelijk”, zegt hij. “Elektrische voertuigen komen met een hogere prijs dan die op traditionele brandstof. En wie een exemplaar wil, wordt geconfronteerd met enorm lange levertijden.”

Met de verkoop van Stroohm Services en de nieuwe oprichting van zijn EVshop wil Heireman aan die nood tegemoet komen. “Vooral voor zelfstandigen of bedrijven die voor hun personeel bedrijfswagens willen, is een snellere levertijd handig”, zegt hij. “Maar EVshop richt zich evengoed op particulieren, die dankzij onze activiteit mee kunnen genieten van snellere levertijden en goedkopere prijzen, vaak 15 procent goedkoper. Wij halen onze wagens daarvoor elders in Europa. In de Scandinavische landen zijn ze bijvoorbeeld al veel langer met dit elektrisch verhaal bezig, zodat daar een groter aanbod aanwezig is én daardoor een snellere levering kan.”

HLN - EVshop (4)

Gino schreef bijna een jaar achter de schermen aan zijn verhaal. Hij bouwde een netwerk aan leveranciers uit om kort op de bal te kunnen spelen. De officiële start van EVshop werd gegeven bij zijn intrek in één van de panden van de nieuwe KMO-zone op de hoek van de Mechelsesteenweg met het Hoogveld. “We hebben geen stockwagens staan, maar kunnen wel à la carte werken”, legt hij uit. “Om de prijs te drukken werken we wel vaak met directie- of tweedehandswagens, maar telkens met minder dan 20.000 kilometer op de teller. We kunnen zo een levertijd tussen de drie en tien weken garanderen. En om te garanderen dat de batterij nog tiptop in orde is en mensen dus geen kat in een zak kopen, doen we bij elke wagen een batterijtest. We zijn de eerste in België die zo’n certificaat geven bij tweedehands elektrische wagens.”