Bij een batterijtest voor een elektrische wagen wordt de SoH van de batterij bepaald. Dit staat voor „State of Health”: de batterijstatus van een elektrische auto. In de EV sector staat dit echter nog in zijn kinderschoenen, omdat er geen uniforme standaarden en normen bestaan. Het ontbreken van normen betekent ook dat er geen uniforme methode bestaat voor het berekenen van de batterijstatus.

Bij EV Shop zetten we ons in om een pioniersrol te vervullen in het helder en transparant overbrengen van de batterijstatus aan onze klanten. Zoals de carpass transparantie biedt aan de koper, zo pleiten we ook voor de invoering van een verplicht, universeel document dat de batterijstatus van de elektrische auto weergeeft. Deze status wordt bepaald op basis van een uniforme berekeningswijze, zodat elke koper een eerlijk en helder beeld krijgt van de gezondheid van de batterij.

Nochtans, het is een eenvoudige berekening in theorie…

Een batterijdiagnose bij elektrische wagens op basis van het bereik kan uitgaan van de volgende berekening: de huidige actieradius (overeenkomend met de huidige batterijstatus) gedeeld door de actieradius in nieuw staat. Het resultaat wordt dan gegeven als een procentuele waarde. Belangrijk in deze berekeningsmethode is echter dat de huidige actieradius en deze in nieuw staat onder dezelfde omstandigheden worden bepaald. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het rijprofiel van de bestuurder en externe factoren zoals temperatuur en etc. hebben een aanzienlijke invloed op de actieradius.

Een andere oplossing is meten tijdens het laadproces. Helaas is ook dat niet zo eenvoudig… Ook bij deze techniek zijn er externe factoren, zoals de oplaadmethodes, die een invloed uitoefenen. Bovendien zal de hoeveelheid energie die gebruikt wordt bij het laden steeds groter zijn dan de hoeveelheid energie die beschikbaar is tijdens het rijden.

De oplossing van EV Shop: een merkonafhankelijke batterijtest voor elektrische voertuigen

Batterijdiagnose EVshop

Om onze klanten toch een eerlijk en betekenisvol resultaat te kunnen bieden, is onze berekening van de batterijstatus gebaseerd op de winbare energie in kWh. We maken hierbij gebruik van een toestel dat CARA/TUV-gecertificeerd is. De winbare energie in kWh is vergelijkbaar met de tankinhoud in liters benzine of diesel die uit een verbrandingsvoertuig kan worden gehaald.

Zoals eerder vermeld, zijn er heel wat externe factoren waarmee rekening gehouden moet worden. Bovendien is de opgeslagen energie niet voor 100% beschikbaar.

Daarom gebruikt EVShop bij de berekening van het resultaat tal van correctiefactoren. EV Shop berekent met zijn batterijdiagnose apparatuur bijvoorbeeld elke evaluatie op basis van een batterijtemperatuur en een met WLTP vergelijkbaar rijprofiel.

Met onze geavanceerde test meten we de SoH (State of Health, oftewel batterijstatus) van jouw voertuig tijdens het rijden, van een volledige lading (100%) tot de batterij nog maar 5% capaciteit heeft.

Daarnaast beschikt EV Shop ook over een snelle test. Deze test duurt slechts 3 minuten. Deze test kan uitgevoerd worden bij een groot aantal elektrische voertuigen, van verschillende merken.

De snelle test biedt een uitgebreide analyse van de functionaliteit van de hoogvoltaccu zonder een proefrit. Dit is vrij eenvoudig en snel, bijvoorbeeld voor het testen bij de inname van een tweedehands leaseauto.

“Bij EV Shop staan we er op om pionier te zijn in het transparant informeren van de koper over de batterijstatus van zijn voertuig. We pleiten er dan ook voor om een document over de batterijstatus te verplichten zoals de carpass om de kopers op een eerlijke manier te informeren over de status van de elektrische wagen.”

– Heireman GINO, Founder EV Shop BV

Even de diepe theorie…

De geavanceerde analyse is gebaseerd op alle gegevens die tijdens de ontlading van de batterij worden verzameld. Bijzonder veel parameters van het voertuig worden in realtime overgedragen naar een data platform. Zodra de ontlading is voltooid, worden de verzonden gegevens gevalideerd en op basis hiervan wordt de batterijstatus (SoH) geanalyseerd.

Vervolgens worden deze omgezet naar een te vergelijken resultaat met behulp van de benodigde compensatie factoren. De berekening wordt op basis van het SoC-display in het voertuig uitgevoerd voor de totale 100% en wordt transparant weergegeven in kWh op het batterijcertificaat. Het resultaat is de waarde die wordt gebruikt om de staat van een batterij te beoordelen.

Met de berekening van de energie-inhoud in huidige staat (gemeten bruikbare energie van het testvoertuig /100% tot 0% volgens het display/) gedeeld door de energie in nieuwe staat (gemeten bruikbare energie van het geteste voertuig model in nieuwe staat /100% tot 0% volgens het display/), verkrijgen we een procentuele waarde die informatie geeft over de batterijstatus (SoH).

Meer weten over het belang van deze test?
Lees ook: CARA delivers on battery health check

Voorbeeld van een batterijtest bij een tweedehands elektrische wagen

De gemeten batterijcapaciteit (100% tot 0% volgens het display) voor een automodel is 60 kWh. Dit is de waarde die voor de energie-inhoud in nieuwe staat geldt.
In de geavanceerde test kan nog slechts 54 kWh worden opgenomen, dit is de waarde voor de energie-inhoud nu.

54 kWh/60 kWh = 0,9 * 100 = 90%

Dit betekent dat de SoH van deze batterij nog steeds 90% is vergeleken met de nieuwe staat.

  • De snelle test bedraagt 69 euro excl. BTW op ons kantoor.

We verlenen onze batterijdiagnose ook aan bedrijven met wagenparken en leasingfirma’s. Contacteer ons voor het verlenen van deze diensten.