Dit is de meest verwachte elektrische auto sinds de Tesla Model S – en dat is geen understatement. Hij heet de Lucid Air, een pure EV van een start-up uit Silicon Valley met enorme ambities, autosportstamboom (ze leveren batterijen aan de Formule E) en personeel dat weet wat het betekent om de wereld echt op zijn kop te zetten. CEO en CTO Peter Rawlinson was eerder vicepresident voertuigtechniek bij Tesla en hoofdingenieur van het Model S-project, het clean-sheet ontwerp waarmee Tesla werd opgericht en dat Tesla op weg zette om de meest waardevolle autofabrikant ter wereld te worden.
In wat moet aanvoelen als een vorig leven, was Rawlinson ook hoofdingenieur bij Lotus Cars en hoofdingenieur bij Jaguar. Dat is nogal een reis. Stel je nu eens voor dat Lucid een auto zou kunnen maken met een technologieverschuiving die net zo ingrijpend is als die van het Model S, gekoppeld aan de dynamische glans van een Lotus of de allerbeste Jaguars. De wereld zoals we die kennen zou nooit meer hetzelfde zijn? Nou, hier is de allereerste poging. Geen wonder dat de lanceringsauto’s de Dream Edition worden genoemd.
Specificaties en prijzen
Dit is degene waarbij het draait om prestaties ten koste van de actieradius: de Dream Edition P, voor ‘Performance’. In de officiële WLTP-berekening van de actieradius in Europa komt hij slechts uit op een score die ongeveer 490 kilometer beter is dan een Taycan Turbo S. Ja, dit is echt degene die minder rekening houdt met de actieradius. De Porsche haalt slechts 370 kilometer ten opzichte van de 861 kilometers van de Dream P. Dit is op zich al een ongelooflijke statistiek, maar in combinatie met het vermogensvoordeel van de Lucid is het nauwelijks geloofwaardig. Deze nogal elegant ogende sedan wordt aangedreven door dubbele motoren met een gecombineerd vermogen van 1111 pk.
De Lucid Air Dream Edition Performance uit kost € 222.000 inclusief levering, waardoor deze in Arizona gebouwde EV tot één van de duurste op de markt behoort. De andere uitvoering van Lucid, de Air Grand Touring van € 165.000. De Grand Touring heeft iets minder vermogen dan beide Dream Edition-uitvoeringen, maar heeft nog steeds een maximaal bereik van 783 kilometer en wordt geleverd met in wezen dezelfde kenmerken als de Dream (de belangrijkste verschillen zijn beperkt tot kleurenschema’s en interieurlijsten).
De goedkopere Air modellen zullen uiteindelijk volgen op de Grand Touring, waarbij de Pure begint bij 115.000 euro inclusief levering. Deze varianten zouden nog steeds indrukwekkende prestaties moeten leveren – de Pure met dubbele motor en vierwielaandrijving belooft 480 pk aan vermogen en een actieradius van 725 kilometer – maar verwacht minder standaarduitrusting en een minder luxueus interieur.
Eerlijk gezegd vind ik dat een beetje verontrustend. Naarmate er meer elektrische auto’s op de markt komen, zal het steeds eenvoudiger worden om overal vergelijkbare voorzieningen en prestaties te vinden. De Dream Edition is een fantastische, slimme luxe sedan die zijn prijskaartje van zes cijfers verdient, en we hopen dat het verplaatsen van de Air naar een lagere marktklasse het niet moeilijker maakt om hem te rechtvaardigen tegenover de gevestigde concurrentie.
Batterij en actieradius
De Lucid Air Dream Edition Performance wordt aangedreven door een of twee van Lucid’s compacte elektromotoren, die worden gevoed door batterijmodules in 300-celgroepen met een onstuimige spanning van 900 volt. Dit model biedt 1.111 pk en een geclaimde luchtweerstandscoëfficiënt van 0,20. Tijdens onze test om de batterij snel op te laden van 10 tot 90 procent, zagen we een pieksnelheid van 249 kilowatt, met een totale gemiddelde snelheid van 135 kilowatt.
De Lucid Air heeft een skateboard-achtige structuur en een 112kWh accupakket met 6600 cellen, dat op een 900V systeem werkt voor extra efficiëntie. Hij wordt aangedreven door dubbele motoren en heeft een tijd van 2,7 seconden tot 100 km/u . Hij heeft ook Bilstein Damptronic Sky dempers, Akebono zeszuigerremklauwen voor en vier remklauwen achter.
De aandrijfeenheden – één voor elke as – zijn echter behoorlijk bijzonder. Bestaande uit een elektrische motor, omvormer en geïntegreerde transmissie en differentieel, weegt elke eenheid 74 kg en produceert tot 670 pk. Lucid claimt dat dit 45 procent lichter en 59 procent krachtiger is dan het equivalent van de concurrent. Een complete aandrijfeenheid past in een standaard rolkoffer van een luchtvaartmaatschappij. Hoewel Brussels Airlines misschien een beetje zal zeuren over het gewicht. Deze opmerkelijke ‘miniaturisatie’, allemaal eigen technologie, heeft geleid tot de meest krachtige aandrijfeenheden op de markt, gekoppeld aan de meest efficiënte batterijen. De motoren draaien tot 20.000 tpm. Ze dragen ook bij aan de fantastische binnenruimte en de enorme extra bagageruimte voorin. Een eigenaar (of beter gezegd passagier) van een Taycan zou het gevoel hebben dat hij net van een studio naar een penthouse suite is verhuisd.
Exterieur
Traditionele prestatiegerichte autofabrikanten zoals BMW en Mercedes moeten in het begin een cruciale ontwerpkeuze maken. Ontwikkelen ze een EV die opgaat in hun bestaande benzineauto’s of wijken ze af van de rest om iets innovatiefs te creëren? De meeste hebben voor het eerste gekozen, terwijl Lucid een heel andere weg is ingeslagen met het ontwerp van de Air Dream Edition. Dit voertuig had geen tegenhangers op gas om ontwerpelementen aan te ontlenen, waardoor Lucid het gebrek aan koelingsgerelateerde stylingelementen kon omarmen. Deze prominente focus op een strak, vloeiend ontwerp heeft zijn vruchten afgeworpen met een extreem gladde luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,21, waardoor het een van de meest aerodynamische EV’s op de markt is.
De afmetingen van de Air Dream Edition zijn 4975 mm lang, 2198 mm breed en 1410 mm hoog. De wielbasis is 2960 mm. De Air Dream Edition wordt standaard geleverd met 21 inch wielen. De bagageruimte van de Air Dream Edition biedt plaats aan 456 liter opslagruimte en nog eens 202 liter opslagruimte onder de kofferbak.
Interieur
Het interieur van de Air is voorzien met eersteklas materialen en gebogen deurpanelen om het ruimtelijke gevoel te versterken. Het interieur heeft ook een groot, gebogen scherm dat doet denken aan dat van de Porsche Taycan. De achterbank biedt veel beenruimte en is laag geplaatst voor voldoende hoofdruimte onder de geknepen daklijn. De kofferklep heeft een enorme laadruimte van 32 kubieke meter.
De Lucid Air biedt een luxueuze ervaring als grand touring sedan, met een luchtig interieur dankzij de naadloze voorruit die overgaat in een volledig glazen dak, en de bestuurdersruimte en het passagiersgedeelte zijn in verschillende kleuren afgewerkt. Het ingrijpende hoofddisplay heeft een resolutie van 5K, een smaakvol kleurenpalet en een logische interface, en het centrale, staand georiënteerde ‘Pilot Panel’ biedt toegang tot een groot aantal andere functies. De binnenruimte is ook vergroot dankzij de miniaturisatie van de aandrijfeenheden en ultra-efficiënte batterijen.
Technologie en entertainment
Het entertaintmentsysteem van de Lucid Air slaagt erin om zowel futuristisch als gebruiksvriendelijk te zijn, wat niet vaak het geval is. Een gebogen 34-inch scherm, de Glass Cockpit genaamd, is prominent achter het stuur gemonteerd en is in wezen drie aanraakschermen in één. Het aanraakscherm aan de linkerkant beheert de basisfuncties van de auto, zoals de koplampen, portiersloten en ruitenwissers. Het middelste aanraakscherm is een instrumentenpaneel met informatie over de snelheid, het laadniveau, de versnellingsstand en veiligheidswaarschuwingen. Het aanraakscherm rechts regelt de media-, radio- en navigatiefuncties.
Het is een lust voor het oog en het duurt niet lang om eraan te wennen, mede dankzij de eenvoudige lay-out, fancy afbeeldingen en snelle reacties. Het wordt ook vergezeld door een ander aanraakscherm, het Pilot Panel, dat in het midden van het dashboard schuift als het niet wordt gebruikt en dat meer ruimte biedt voor functies als stoelverstelling en klimaatregeling. Daarboven zitten een paar fysieke knoppen voor het audiovolume, de luchttemperatuur en de ventilatorsnelheid, zodat je niet op een tik of veeg hoeft te vertrouwen om elke functie te bedienen.
De Dream edition is voorzien van een 34-inch display met glazen cockpit, een Pilot Panel-touchscreen, navigatie, draadloos Apple CarPlay, Android Auto, Amazon Alexa, Spotify, draadloos opladen van apparaten, een Wi-Fi-hotspot, Bluetooth, HD Radio en een stereo-installatie met 10 luidsprekers maar kan geüpgraded worden met een 21-speakers surround sound-systeem
Extra functies die nog bij de standaard behoren zijn de sleutelloze toegang en automatische klimaatregeling
De Lucid Air ontvangt over-the-air (OTA) software-updates waarmee problemen kunnen worden opgelost en nieuwe functies kunnen worden uitgerold. Sommige updates moeten echter worden uitgevoerd door een mobiele Lucid-technicus of door een servicecentrum.
De voorstoelen van de Air zijn soepel en ondersteunend en dankzij de verstelmogelijkheden is het gemakkelijk om een comfortabele zitpositie te vinden. Langere inzittenden vinden voldoende hoofd- en beenruimte voorin. Ook het zicht naar buiten is in alle richtingen uitstekend. De achterzetels zijn eveneens pluche en langdurig comfortabel, en deze ruimte voelt luchtig aan, vooral met de beschikbare Glass Canopy voorruit, die vanaf de motorkap helemaal doorloopt tot het midden van het dak. Toch kan de hoofdruimte achterin voor sommige passagiers wat krap zijn.
Kunstlederen bekleding is standaard. Upgrades omvatten echt lederen bekleding, verwarmde en geventileerde voorstoelen met massagefuncties, verwarmde achterstoelen, een verwarmd stuurwiel en elektrisch bedienbare zonneschermen achter.